GASTLES

DE DIGITALE WERELD EN IK

Facebook, instagram en andere social media. Youtube, Netflix, Videoland. Gamen. Smartphone. Jongeren kunnen niet meer zonder de digitale wereld, maar dat hoeft ook niet. De vraag is alleen, worden ze er niet teveel door geleefd? Kunnen ze zich nog vermaken met iets anders, kunnen ze zich nog concentreren op iets zonder tussendoor afgeleid te zijn door whatsapp, social media of het spelen van een spelletje. Zijn jongeren bewust van de problemen die hun digitale gedrag terweeg kunnen brengen? Zijn ze zich bewust van de digitale wereld en alle verleidingen? Kunnen ze hiermee omgaan, zonder zichzelf te verliezen?

Dit zijn vragen waar de interactieve gastles 'De Digitale Wereld en ik' over gaan. Het is een kennismaking met digitale bewustwording.

Informatief 83%

Interactief 76%

Doen 25%

PRIJSOPGAVE OF OFFERTE AANVRAGEN

Geef, indien mogelijk, in je bericht alvast het volgende aan:
Doelgroep, aantal mensen, datum en tijd, locatie

Meer informatie over

Gastles: De Digitale Wereld en ik

  • Hoe komt het dat het brein zo gevoelig is voor de digitale wereld en social media?
  • Waarom ben je geneigd jezelf hierin te verliezen? Hoe kan dit anders?
  • Wat zijn de meest voorkomende digitale verleidingen? Hoe verleiden ze mij?
  • Hoe voelt het als de digitale wereld met je aan de haal gaat? Kom je er dan nog uit?
  • Hoe kun je genieten van de digitale wereld, maar toch controle houden?

De gastles 'De Digitale Wereld en ik' laat leerlingen op interactieve wijze kennismaken met de verleidingen van verschillende vormen van digitaal gedrag en social media. Het doel is om jongeren bewust te maken van de digitale verleidingen waar ze in hun dagelijks leven mee te maken hebben. Dit gebeurd door vanuit vragen en voorbeelden de dialoog met de jongeren te zoeken. De spreker is psycholoog en ervaringsdeskundige. Hij deelt zijn eigen ervaringen en laat hen interactieve (digitale) oefeningen zien en ervaren. Hierdoor zullen ze inzicht krijgen in digitaal gedrag en hoe gemakkelijk ze zichzelf kunnen verliezen in digitale verleidingen. Dit alles wordt vervolgens gekoppeld aan theorie, door middel van een simpel model van het brein. Dit model is makkelijk te begrijpen en te onthouden, dus dit zal de jongeren bijblijven! Op deze manier zullen jongeren op een ontspannen wijze zien wat er gebeurt en waarom, zodat ze het zelf anders kunnen gaan aanpakken. 

Een standaardles gaat voornamelijk over het verslavende karakter van de digitale wereld. Het is mogelijk om de gastles op een specifiek thema af te stemmen, zoals gamen, social media en sexting.

  • Bewustwording hoe verschillende digitale verleidingen werken.
  • Inzicht krijgen waarom het brein hier vatbaar voor is.
  • Ervaren hoe snel jouw digitale wereld met je aan de haal gaat en hoe dit anders kan
  • Handvatten ontvangen om meer grip te hebben op jouw digitale wereld en digitaal gedrag.

De gastles wordt veelal gegeven aan jongeren op het middelbaar onderwijs. Een gastles voor groep 7 of groep 8 is ook mogelijk.

Tot 30 leerlingen, zo is er ruimte voor de spreker om ook echt contact met hen te maken.

Het advies is om een gastles zo'n 90 tot 100 minuten te laten duren. Op die manier is er ruimte voor de jongeren om een en ander te ervaren. De gastles kan indien gewenst ook 50 minuten duren, maar dan zal er geen tot weinig ruimte om 'te ervaren' zijn. De duur van de gastles kan worden afgestemd op niveau en leerjaar.

Deze gastles wordt door heel Nederland heen gegeven, bij jou op locatie.

Doordat er regelmatig een en ander moet worden afgestemd worden hier geen vaste prijzen vermeld. Wil je deze gastles boeken en ben je benieuwd wat het voor jouw gelegenheid zal kosten? Neem dan contact op.